Millainen on käyttäjäystävällinen nettisivu mobiilissa?

Kevään aikana on avoimen AMK:n porukka yhdessä Xamkin (Mamk + Kyamk)viestintäpalvelujen kanssa pohtinut netin mobiilikäytön ulottuvuuksia. Xamkin uudet nettisivut aukaistaan kesällä, joten elementtien pitää olla valmiina tuotapikaa. Nykyisin nettisivuvierailuista jo suurin osa tehdään mobiililaitteen kautta, joko puhelimella tai tabletilla. On tarkkaan mietittävä, miten pienellä näytöllä operoitaessa saadaan tarvittavat asiat esille selkeästi ja yksinkertaisesti, unohtamatta visuaalisesti miellyttävää ilmettä. Mitkä ovat asiakkaan kannalta oleellisimmat sisällöt? Paljonko yksittäisiä sivuja tarvitaan? Millainen on yksittäisen laatikon sivupohja, sisältääkö se kuvia, tekstiä tai videon?

image2

Uusissa sivuissa on uudenlainen logiikka. Sivuston selailun tukirankana ei ole enää hierarkkinen navigointivalikko, vaan sivuilla liikutaan ”laatikoiden” välillä, yksittäisten laatikoiden muodostaessa aina yhden asian. Nettisivut suunnitellaan mahdollisimman pitkälle selain- ja päätelaiteriippumattomaksi. Se tarkoittaa, että sivut skaalautuvat automaattisesti käyttäjän päätelaitteen mukaan, ja että esimerkiksi mobiilikäyttöä hankaloittavia ohjelmia (mm. Flash) ei käytetä.

Mitä toiminnallisuuksia mobiilikäyttäjä tarvitsee?

Avoimen AMK:n osalta ollaan erityiskysymysten äärellä: miten kymmenistä koulutuksista koostuva koulutustarjonta (eli nk. koulutuskalenteri) on ”järkevintä” esittää pienellä näytöllä? Pitäisikö koulutukset jaotella aihepiireihin? Se olisi visuaalisesti kiva. Ongelmaksi muodostuu, että pelkästään terveysalan koulutustarjontaa on paljon, puhelimen pienellä näytöllä alaspäin vieritettävää olisi pitkän matkaa. Vaadittaisiin siis hakutoiminto tietyin hakukriteerein, mutta se on hankala etenkin puhelinkäytössä – pieni alasvetovalikkonuoli, mutta iso etusormi!

Millaista tekstiä uudelle sivustolle?

Mahdollisimman vähän, yksinkertaistettua ja tiivistä! Virallisen ja kankean kuuloisen tekstin ja termien sijaan halutaan kirjoittaa asiallista, mutta rentoa tarinaa. Esimerkiksi sen sijaan, että laatikon otsikossa kysyttäisiin Oletko kiinnostunut täydennyskoulutuksesta? voidaan kysyäkin, että Aiotko tehdä samoja hommia loppuikäsi? Kuulostaa jo paremmalta!

Mitä haluamme ylipäätään kertoa avoimen AMK:n osiossa? Opintotarjontamme on tietenkin pääasia, mutta mitä muuta? Ajankohtaisia asioita? Opiskelijoiden tarinoita? Tietoa opiskelusta avoimessa AMK:ssa? Entä upotetaanko Facebook sivupohjaan? Tarvitaanko chat-palvelua?…

Kuvat

Kuvat ovat aina tärkeitä kaikenlaisissa markkinoinnissa, mutta myös nettisivuilla niitä tarvitaan. Ihmisiä esittävät kuvat ovat aina hyviä, jos niissä ei patsastella. Ihminen kun on kiinnostunut siitä, miltä toinen ihminen näyttää. Muussa kuin koulutusmarkkinoinnissa on huomattu, että pörröiset eläimet, lähinnä kissat ja koirat, vetoavat ihmisiin. Muistanette Osuuspankin kultaisen noutajan pennun?

Millainen sitten on hyvä kuva? Enää ei ole niin tärkeää, että kuva on aina viimeiseen asti huolellisesti mietitty, kohde aseteltu, sopivasti zoomattu ja valaistu. Joskus käsivaralla otettu ”huitaisu” voi olla ihan yhtä hyvä ja tilanteeseen sopiva.

Mamk käyttää paljon kuvia, osa niistä valitaan kansainvälisestä kuvapankista, osa on ammattivalokuvaajan Mamkissa ottamia ja myös opiskelijoiden tai henkilökunnan itse ottamia kuvia käytetään. Kaikille kuville täytyy olla käyttölupa.

Hyvää kannattaa odottaa! Näillä näkymin kesäkuussa 2016 nettisivumme ovat entistä ystävällisemmät 🙂

~ María del Mar Márquez, avoimen AMK:n suunnittelija ~

 

 

 

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s